fbpx

Tips om jouw social media aan te pakken

Social media: je kan er mensen mee bereiken zonder dat je er (altijd) geld in moet steken. Toch loopt het bij heel wat ondernemers mis. Je steekt er tijd en moeite in, om vervolgens geen interactie te verkrijgen van je volgers.

Om jou een handje te helpen, hebben we enkele tips op een rijtje gezet hoe je best je social media aanpakt:

1. Bekijk welke social media nuttig voor jou kan zijn

Een social mediaprofiel aanmaken is gratis, maar dat wil niet zeggen dat je overal aanwezig moet zijn. Zorg ervoor dat je je social mediaprofielen kan onderhouden.

Mensen die op een profiel terechtkomen waarop al meer dan een jaar niets meer gepost is, kunnen afgeschrikt worden. Wanneer je op social media aanwezig bent, is het de bedoeling dat mensen kennis kunnen maken met jouw bedrijf en op de hoogte gehouden kunnen worden. Wanneer dit gedurende lange tijd stil ligt op een bepaald kanaal, wekt dit de indruk dat ook jouw bedrijf zo lang is blijven stilstaan.

2. Post niet overal dezelfde content

Heb je meerdere bedrijfsprofielen? Houd er dan rekening mee dat elk sociale medium heel verschillend kan zijn op vlak van type content, doelgroep, stijl …

Mensen gebruiken trouwens ook zelf meerdere social mediakanalen en willen niet overstelpt worden met dezelfde informatie. Post daarom niet op elk social mediakanaal exact hetzelfde bericht op hetzelfde tijdstip. Probeer de content aan te passen aan het kanaal, en bekijk ook even of elk bericht ook effectief op elk kanaal gepost moet worden.

3. Bekijk zelf welk moment het beste is om te posten

Je hebt het hoogstwaarschijnlijk al voorbij hebben zien komen: “Het beste moment om je berichten op social media te posten is…”. Neem dit niet zomaar letterlijk over. Het beste moment om iets op social media te plaatsen, hangt af van de branche en het kanaal waarop je wil posten.

Weet je niet goed wanneer je best kan posten? Probeer eens een aantal data en tijdstippen uit en kijk op welke momenten je meer bereik en interactie hebt. Facebook heeft zelfs een mogelijkheid om aan te geven wanneer jouw volgers online zijn. Dit kan je bekijken door op je bedrijfspagina op Facebook naar Statistieken te gaan in het linkermenu. Dat is de moeite waard om eens te bekijken.

4. Laat koude verkooppraatjes achterwege op social media

Social media wordt veel gebruikt om een netwerk uit te bouwen. En hoe groter jouw netwerk, hoe aantrekkelijker dit wordt. En als het aantal volgers begint te groeien, wil je natuurlijk al eens speciale acties promoten of een bepaald product/dienst in de kijker zetten.

Hier is zeker niets mis mee, jouw volgers vertrouwen op jouw expertise en zijn geïnteresseerd in wat je te bieden hebt. Probeer hier echter niet in te overdrijven: vaak zijn mensen in hun vrije tijd hun social media aan het bekijken, en als ze dan iedere dag ‘harde verkoopberichten’ tegenkomen op hun tijdlijn, zal hun interesse gauw weer afnemen.

5. Reageer op een persoonlijke manier

Mensen nemen de tijd om te reageren op bepaalde berichten, of tonen interesse door het stellen van enkele vragen. Probeer hierop altijd op een persoonlijke manier te reageren en het niet te laten aanvoelen als een droog standaardantwoord. Wanneer mensen zien dat je op een open, persoonlijke manier reageert, nodigt dit uit om zelf ook te reageren.

We hopen dat je wat bijgeleerd hebt van onze tips en tricks, en dat je nu vol goede moed hiermee aan de slag kunt 😉