fbpx

Hoe herken je een betrouwbare webdesigner?

Je hebt de stap gezet: tijd voor een (nieuwe) website. Maar hoe begin je daar nu aan? Je hebt zelf geen kennis van websites bouwen en je wil je graag laten ondersteunen door een webdesigner. Wij geven graag enkele tips mee hoe je een goede, en vooral betrouwbare, webdesigner kan vinden.

1. Het portfolio van een webdesigner

Wanneer je op zoek gaat naar webdesigners, snuffel je hoogstwaarschijnlijk graag eens door hun websites. Kijk niet alleen wat ze aan te bieden hebben, maar ook naar hun portfolio. Laat je niet altijd afleiden door de mooie ontwerpen. Mooie ontwerpen staat niet altijd gelijk aan een ‘goede’ website. Door de combinatie van een overzichtelijke website met een goede conversiestrategie bereik je nog altijd het meeste .

2. Duidelijke offertes

Een van de eerste communicatie dat je hebt met een webdesigner is vaak de communicatie in verband met de offerte. Luistert de webdesigner naar de noden van de (potentiële) klant? Passen zij vervolgens de offerte hierop aan, of sturen zij een algemene offerte op? Ziet de offerte er betrouwbaar uit, of staat er vrij weinig informatie op waardoor er heel wat verdoken kosten in zouden zitten? Probeer een offerte dus altijd kritisch te bekijken.

3. Doe voldoende opzoekingswerk

Heb je je keuze gemaakt bij wie je je website wil laten bouwen, maar wil je toch nog even een extra backgroundcheck doen? Kijk dan vooral of de webdesigner of het webbureau aangesloten is bij Feweb, de federatie voor webbedrijven. Dit is meestal een eerste indicatie dat het webbureau te vertrouwen is. Zoek ook het bedrijf even op in het handelsregister. Zo kan je zien of ze effectief bestaan, en wat hun hoofdactiviteit. Zo weet je zeker dat je in een degelijk webbureau terecht komt, en niet bij een bedrijf dat eigenlijk in een andere sector actief is en een centje wil bijverdienen met websites bouwen.

4. Goede communicatie met de webdesigner

Vergeet ook de communicatie met het bedrijf niet uit het oog te verliezen. Zijn ze goed bereikbaar? Communiceren ze duidelijk en niet met vage termen? Beantwoorden ze alle vragen waarmee je zit? Je wil natuurlijk verder geholpen worden, en niet met meer problemen en vragen zitten eens het project aan het lopen is.

5. Goede afspraken maken goede onderhandelaars

En natuurlijk is het zeer belangrijk om goede afspraken te maken. Wat heel vaak voorkomt is dat je als klant op voorhand een grote som geld moet betalen, dan maandenlang niets meer hoort en op het einde van het project opgescheept zit met een standaard website die niet bij je business hoort en buiten je verwachtingen valt. Je wil graag een goede website waarbij jouw bedrijf wordt voorgesteld hoe jij bent. Vaak wordt er bij een betrouwbare webdesigner dus gewerkt met ‘sprints’, of verschillende stadia binnen het project. Bij elk stadium dat afgerond is, ontvangt de klant een factuur en heeft hij recht op het geven van feedback. Zo wordt de betaling verspreid en de klant betrokken bij de opbouw van de website.

6. Opvolging

Wat na het opleveren van de website? Word je dan aan je lot overgelaten, of hang je vast aan een contract van ettelijke jaren waaraan je je blauw betaalt? Het beste is natuurlijk daar tussen: je wil natuurlijk dat je website up-to-date blijft en onderhouden wordt, maar dat moet op een transparante manier gebeuren zonder woekercontracten. Bespreek dit dus zeker goed op voorhand voor je iets tekent.

Ben jij op zoek naar een betrouwbare partner om jouw bedrijf online in beeld te brengen? Neem gerust vrijblijvend contact op met ons, en wij helpen jou graag verder.